Från och med nästa år slutar Gucci sälja pälskläder. Foto: STELLA PICTURES
Från och med nästa år slutar Gucci sälja pälskläder.  Foto: STELLA PICTURES

Guccis stora förändring – nu slutar klädmärket sälja päls

Publicerad

Modejätten Gucci har tagit ett beslut: inga fler kläder av päls. 

Nu hyllas de av djurrättsorganisationer. 

– Det här kommer att ha en enorm påverkan på resten av modevärlden, säger chefen för Humane Society International. 

Från och med nästa år kommer det italienska lyxmärket Gucci att bli pälsfria, skriver Independent

Det var förra veckan som modejättens chef, Marco Bizzarro, kom med ett uttalande: 

– Att ta socialt ansvar är en av Guccis kärnvärderingar, och vi kommer att fortsätta vilja försöka förbättra naturen och djurens rättigheter, säger han. 

Modejätten slutar därför nu med päls – varken kläder av prärievarg, mink, räv, tvättbjörn eller får kommer längre att säljas i deras butiker. 

Pälskläderna kommer att säljas under en auktion. Foto: STELLA PICTURES

Men vad händer egentligen med pälskläderna som redan är tillverkade, men ännu inte har sålts?

Jo, kläderna kommer nämligen att säljas genom en auktion och de insamlade pengarna doneras till djurrättsorganisationer. 

Hyllas av djurrättsorganisationer

Enligt Kitty Block, som är chef för Humane Society International, är Guccis beslut en "game-changer". 

– Att det här italienska makthuset slutar använda sig av päls kommer att ha en enorm påverkan på resten av modevärlden, säger hon. 

Gucci kommer även gå med i den internationella organisationen Fur Free Alliance, som bland annat jobbar för att modebranschen ska använda sig av andra alternativ än päls. 

– I decennier har djur i pälsbranschen utsatts för ondska, och levt sina liv i i hemska, smutsiga burar. Att Gucci slutar sälja päls är något som hela modebranschen borde efterfölja, säger djurrättsorganisationens chef Joh Vinding. 

Andra modevaruhus som inte säljer kläder av päls är: Armani, Stella McCartney, Calvin Klein, Ralph Lauren, Hugo Boss och Vivienne Westwood. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag