Chloe började snart må dåligt av kebaben.
Chloe började snart må dåligt av kebaben.

15-åringen stannade för att äta kebab – några timmar senare var hon död

Publicerad

15-åringen skulle äta lunch med sin kompis och bestämde sig för att köpa en kebab. 

Men efter bara några tuggor började hon må allt sämre. 

Några timmar senare var hon död.

15-åriga Chloe Gilbert var allvarligt allergisk mot mejeriprodukter. Därför hade hon alltid med sig en adrenalinspruta och en astmainhalator, skriver BBC

I början av mars tog den brittiska tonåringen bussen till Bath i England, för att shoppa med en kompis. De bestämde sig för att äta lunch och gick in på ett kebabställe utanför shoppingcentret. 

Chloe beställde en kebab med sallad, pommes och BBQ-sås, men då hon snart började må dåligt tvingade hon sig själv att spy upp maten hon hade fått i sig. 

15-åriga Chloe Gilbert.

Trots detta blev 15-åringens tillstånd allt sämre. 

Kebaben hade nämligen innehållit yoghurt. 

En förbipasserande hjälpte henne att ta fram sin adrenalinspruta, och polis och sjukvårdspersonal kallades till platsen. 

Chloe fördes i ambulans till sjukhuset, men hennes liv gick inte att rädda. 

En olyckshändelse 

Nu bedömer rättsläkaren att hennes död var en olyckshändelse. 

– Detta är ett väldigt tragiskt fall där någon så ung har haft en allvarlig allergi. Av misstag exponerades Chloe för mejeriprodukter, som hon var väldigt allergisk mot, säger han. 

15-åringens föräldrar har tackat sjukvårdspersonalen och de förbipasserande som försökte rädda dotterns liv: 

– Vår kära Chloe, en sann ängel, är älskad och så saknad av oss, hennes bror, alla hennes vänner och familj. 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag