Så här beskriver Kirsten Dunst sin första kyss i Calvin Kleins reklamfilm. Foto: SkärmdumpSå här beskriver Kirsten Dunst sin första kyss i Calvin Kleins reklamfilm. Foto: Skärmdump
Så här beskriver Kirsten Dunst sin första kyss i Calvin Kleins reklamfilm. Foto: Skärmdump
Foto: SkärmdumpFoto: Skärmdump
 Foto: Skärmdump
Foto: SkärmdumpFoto: Skärmdump
 Foto: Skärmdump
Bloggaren Karin Andersson är en av de kritiska rösterna mot reklamkampanjen. Foto: Johanna NyholmBloggaren Karin Andersson är en av de kritiska rösterna mot reklamkampanjen. Foto: Johanna Nyholm
Bloggaren Karin Andersson är en av de kritiska rösterna mot reklamkampanjen. Foto: Johanna Nyholm

Ilska mot Calvin Kleins nya reklamfilm: "Normaliserande av övergrepp"

Publicerad

Calvin Klein kritiseras hårt för sin reklamfilm "First kiss" med skådespelaren Kirsten Dunst.

Företaget anklagas för att normalisera övergrepp.

– Detta är katastrofalt för arbetet med att kvinnor ska våga anmäla övergrepp och få övergreppen erkända av omgivningen, säger bloggaren Karin Kajjan Andersson, 33.

Skådespelaren Kirsten Dunst går omkring i ett rum iklädd underkläder. Framför kameran berättar hon sedan med ett leende om sin första kyss.

Hon stod i en mörk hiss när en man plötsligt kysser henne på läpparna. Kirsten Dunst berättar med ett skratt att hennes bästa vän var kär i mannen och att hon blev upprörd efteråt. 

Calvin Klein får hård kritik

Reklamfilmen "First kiss", som Calvin Klein publicerat på Facebook och Youtube, är en del av höstens underklädeskollektion för kvinnor.

Videons kommentarsfält är fyllt med kritiska röster.

"En kvinna som står i underkläder och fnissar bort ett oönskat sexuellt närmande. Så sorgligt. Förfärlig reklam", skriver en person.

"Normaliserande av övergrepp är själva definitionen av våldtäktskultur. Gräsligt!”, skriver en annan.

https://www.facebook.com/CalvinKlein/videos/1898569250160154/?hc_ref=ARQb4RJ6lIBWF-QBw8MZaRdE9JPkfUct1HtFzPMdIUcL-bl60dmzTRTeDF6tuXYQpbM&fref=gs&dti=188623367834978&hc_location=group

En tredje person menar att Calvin Klein förminskar sexuella ofredanden på grund av hur berättelsen framförs och uppmanar företaget att ta bort reklamfilmen.

"Inget vi ska fnissa bort"

En av de som reagerat starkt på reklamfilmen är bloggaren Karin Kajjan Andersson. Under rubriken "våldtäktskultur in action by Calvin Klein" förklarar hon att Kirsten Dunsts upplevelse grundar sig i ett djupt rotat samhällsproblem.

"En man hoppar på henne i en mörk hiss och trycker sina läppar mot hennes trots att hon inte vill", skriver hon.

Foto: Skärmdump

"Att bli tvångskysst i en mörk hiss är vare sig en gåva, gulligt eller romantiskt. Att män tar sig friheter med kvinnors kroppar är inget vi ska fnissa bort. Det är inget att berätta som en fånig anekdot, inget att avfärda med ett skratt eller nedvärdera. Och det är tamigfan inte underlag för en reklamfilm för kvinnors underkläder!"

 Att det inte någonstans i den här produktionen har funnits någon som sagt "Vänta lite nu... det här känns inte bra. Hon ville ju inte?" är makabert, säger Karin.

Karin Kajjan Andersson riktar hård kritik mot Calvin Klein.Foto: Johanna Nyholm

Nu hoppas hon att kritiken ska sätta press på företaget.

– Detta är katastrofalt för arbetet med att kvinnor ska våga anmäla övergrepp och få övergreppen erkända av omgivningen.

Expressen söker Calvin Klein, som hittills inte har bemött kritiken.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i Expressens app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag