Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för betaltjänsten Klarna. Foto: / ERNST HENRY PHOTOGRAPHY
Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för betaltjänsten Klarna. Foto: / ERNST HENRY PHOTOGRAPHY

Klarna startar bank – vill bli ”som Ryanair”

Publicerad

Klarna kan nu blir en riktig bank.

Finansinspektionen har beviljat det svenska bolaget banktillstånd, skriver Financial Times.

Klarna slänger samtidigt en känga till storbankerna – och säger att man vill bli Ryanair inom sin sektor.

Fintechbolaget Klarna startade i Stockholm 2005 och jobbar med betalningslösningar inom e-handel. Det värderas till mer än två miljarder dollar – motsvarande 17,5 miljarder kronor. 

I Norden och i Tyskland har Klarna tagit en stor del av marknaden när det kommer till onlinebetalning – och nu får det svenska bolaget också banktillstånd från Finansinspektionen, skriver Financial Times.

Klarna vill vara nästa Ryanair

Tidningen har pratat med Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Han säger:

– Vi vill vara med och omforma banksektorn för privatkunder. Nya regelverk ger de rätta förutsättningarna för att förstöra den industrin men det behövs ett Ryanair för att det ska ske. Vi vill vara den aktören.

 

LÄS MER: Klockmiljonären köper in sig i Klarna 

 

Så nu tar Klarna sig an storbankerna.

Enligt Sebastian Siemiatkowski erbjuder de traditionella bankerna dålig kundservice till höga priser. Han säger till FT att ett "iphone-ögonblick" kommer att nå bankvärlden – där en ny produkt helt kommer att förändra sektorn.

– Bankerna är utmanade. Inom teknikvärlden utkonkurreras sådana här företag snabbt om de inte levererar. Men på grund av regelverk har banker med gammal teknologi och missnöjda kunder kunnat fortsätta, säger vd:n till FT.

Klarna vill finnas runtom i Europa, och bland annat erbjuda sina kunder bankkort och vanliga lönekonton.

Har över 60 miljoner kunder

Bolagets vision är att "göra det enklare för människor att handla". Redan från början gick idén ut på att kunder kunde beställa och få hem varor via nätet och betala senare. Klarna köper upp kundens skuld från det aktuella bolaget och sedan betalar kunden till Klarna via faktura.

 

LÄS MER: Klarna-vd:n spår tuff framtid för bankerna

 

Betaltjänstbolaget har på tolv år fått drygt 60 miljoner konsumenter och är nu en av Europas ledande betalningsleverantörer. Cirka 70 000 handlare använder Klarnas betalningslösningar.

Klarna skickade in sin ansökan om att bli en riktig bank för 20 månader sedan, skriver FT.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen