Kundernas ilska mot Postnord eskalerar för var dag och på företagets Facebooksida rasar klagomålen in. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBLKundernas ilska mot Postnord eskalerar för var dag och på företagets Facebooksida rasar klagomålen in. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Kundernas ilska mot Postnord eskalerar för var dag och på företagets Facebooksida rasar klagomålen in. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Det gäller borttappade paket, saker som gått sönder i samband med leveransen, brev som delas ut till fel adresser, post som inte delas ut alls under flera dagar och paket som öppnats innan de nått kunden. Foto: MIKAEL SJÖBERGDet gäller borttappade paket, saker som gått sönder i samband med leveransen, brev som delas ut till fel adresser, post som inte delas ut alls under flera dagar och paket som öppnats innan de nått kunden. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Det gäller borttappade paket, saker som gått sönder i samband med leveransen, brev som delas ut till fel adresser, post som inte delas ut alls under flera dagar och paket som öppnats innan de nått kunden. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Postnord-personalens larm efter kritikstormen

Publicerad

De kritiseras dagligen för att inte leverera post och paket på ett acceptabelt sätt.

Nu larmar ett skyddsombud på Postnord om att personalens arbetsbelastning är för hög och att organisationen på företaget måste ändras.

"Den psykosociala arbetsmiljön är inte tillfredsställande. Många har resignerat och letar andra jobb, även ”trotjänare”, skriver ombudet i en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Kundernas ilska mot Postnord eskalerar för var dag och på företagets Facebooksida rasar klagomålen in. Det gäller borttappade paket, saker som gått sönder i samband med leveransen, brev som delas ut till fel adresser, post som inte delas ut alls under flera dagar och paket som öppnats innan de nått kunden.

Expressen skrev i går om Therese Mellon i Saltsjö-Boo som upptäckte att Postnords personal levererat hennes paket genom att kasta det över et två meter högt staket så det landade på hennes stenlagda uteplats.

– Jag undrar hur den personen som slängde över paketet tänkte, säger hon.

 

LÄS MER: Postnord kastade Theréses paket över höga staketet 

 

"Övertidstimmarna skenar i väg"

Samtidigt kommer nu de första tecknen på att postkaoset kan bero på att företaget ställer orimliga krav på sin personal.

Ett skyddsombud för Postnords verksamhet i en mellansvensk stad har larmat Arbetsmiljöverket om att situationen för de anställda är ohållbar.

I anmälan som kom in till myndigheten i måndags beskriver skyddsombudet hur "övertidstimmarna skenar iväg" och att personalen inte hinner dela ut alla försändelser under ordinarie arbetstid, vilket resulterar i att post och paket blir liggande på kontoret.

Ombudet kräver nu en förändring i organisationen där man avsätter mer tid för de olika rutterna som brevbärarna gör.Foto: MIKAEL SJÖBERG

Den krävande situationen gör att många aktivt letar nya jobb.

"Den psykosociala arbetsmiljön är inte tillfredsställande. Många har resignerat och letar andra jobb, även ”trotjänare”. Högt sjuktal är inte bara otur!" skriver ombudet.

Kräver mer tid för jobbet

Ombudet kräver nu en förändring i organisationen där man avsätter mer tid för de olika rutterna som brevbärarna gör.

"Vissa slingor måste göras om, då tiderna för dessa inte stämmer med verkligheten." och "Se över ledarstrukturen. Hög belastning på ledare." är några av åtgärderna ombudet kräver.

Men Postnord menar att situationen i den aktuella staden är extrem eftersom företaget nyligen slagit ihop två olika kontor under ett och samma tak där.

– Då tar det lite tid att komma in i nya rutiner och få allt att fungera, men vår platschef ska ha ett möte med facket under fredagen där vi ska diskutera organisationen, säger Erika Ahlqvist, distributionschef på Postnord.

Postnord: Ändrar för att möta nya krav

De många klagomålen på paket som inte kommer fram i tid eller levereras på kritiserade sätt beror många gånger enligt henne på att postverksamheten förändrats de senaste åren.

– Eftersom vi skickar mindre brev samtidigt som e-handeln hela tiden ökar behöver vi nya fordon och maskiner för att kunna möta de nya kraven och det är saker vi håller på och ändrar. Det innebär också att vi behöver se över tidsåtgången för olika slingor, säger Erika Ahlqvist.

Hon betonar samtidigt att det aldrig är acceptabelt att deras personal levererar försändelser genom att kasta in dem på kunders tomter eller liknande.

– Det har inget att göra med tidspress utan handlar enbart om dålig attityd, så kan man aldrig behandla ett brev eller paket, säger Erika Ahlqvist.

Expressen har sökt skyddsombudet som anmält Postnord till Arbetsmiljöverket.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen